Pages

Jumaat, April 06, 2012

Agama vs Kepercayaan??

Assalamualaikum..

Hai guys! I'm sorry for the entry sendu lately yang aku sumbat dalam ni.. Can't help it sometimes.. Heee..

Okeit,entry ini wujud disebabkan ada seorang Hamba Allah berkata begini kpd aku " Ini kepercayaan tmpt aku Wana" dan ape yg diperkatakan tentang kepercayaan itu adalah berkaitan soal agama.. So,mari kita tny Pak Cik Gugle apakah kta beliau mengenai definisi Agama dan Kepercayaan..

Kepercayaan secara umumnya bermaksud akuan akan benarnya terhadap sesuatu perkara. Biasanya, seseorang yang menaruh kepercayaan ke atas sesuatu pekara itu akan disertai oleh perasaan 'pasti' atau kepastian terhadap pekara yang berkenaan. Kepercayaan itu dikatakan berkaitan dengan sikap berkedudukan-memihak, kerana ia sentiasanya melibatkan penekanan, penuntutan, dan jangkaan daripada seorang individu mengenai kebenaran sesuatu. Kebenaran yang dituntut itu mungkin sahih, dan mungkin palsu secara objektif, tetapi bagi individu yang berkenaan ia adalah sahih.

Agama
pada lazimnya bermakna kepercayaan kepada Tuhan, atau sesuatu kuasa yang ghaib dan sakti seperti Dewa, dan juga amalan dan institusi yang berkait dengan kepercayaan tersebut. Agama dan kepercayaan merupakan dua pekara yang sangat berkaitan. Tetapi Agama mempunyai makna yang lebih luas, yakni merujuk kepada satu sistem kepercayaan yang kohensif, dan kepercayaan ini adalah mengenai aspek ketuhanan.

Kepercayaan yang hanya melibatkan seorang individu lazimnya tidak dianggap sebagai sebuah agama. Sebaliknya, agama haruslah melibatkan sebuah komuniti manusia. Daripada itu, Agama adalah fenomena masyarakat boleh dikesan melalui fenomena seperti yang berikut:

  • Perlakuan
    seperti sembahyang, membuat sajian, perayaan dan upacara.
  • Sikap
    seperti sikap hormat, kasih ataupun takut kepada kuasa luar biasa dan anggapan suci dan bersih terhadap agama.
  • Pernyataan
    seperti jambi,mantera dan kalimat suci.
  • Benda-benda material
    yang zahir seperti bangunan.Contohnya masjid, gereja, azimat dan tangkal.

Salah satu lagi ciri agama ialah ia berkaitan dengan tatasusila masyarakat. Ini bermakna agama bukan sahaja merupakan soal perhubungan antara manusia dengan tuhan, malah merupakan soal hubungan manusia dengan manusia.

Sumber dari Wikipedia.. Hahaha.. Hakikatnye aku agk konpius dgn statement ini.. But,ape yg aku faham dekat sini,Kepercayaan itu adalah sesuatu yang kita rasa benar.. Maksudnya,benda tu mungkin salah dan mungkin jugak betul tp kita tetap percaya yang benda tu betul.. Agama pulak kepercayaan terhadap sesuatu perkara dalam konteks ketuhanan dan merangkumi semua perkara dalam aspek kehidupan..


Kita Malaysia memegang kepada Mazhab Imam As-Syafiee.. I don't know how to put it into a word.. It's a story actually.. One of my friends, one day.. Aku bertanya "kau bangun subuh tak tadi?" Dia ckp tak sebab dia tido pukul 5 pagi sbb tgk cerita korea and terlajak bangun pkul 7.30 pg,so,dia ganti solat masa solat zuhur je.. Then,aku ckpla "Boleh jela solat sbb kau bukan sengaja tinggal,tp tertido.." then keluarla statement yg aku sebut di ats " Ini kepercayaan tmpt aku wana.. Maksudnye org tmpt aku percaya mcm tu.." ?____? Lain negeri lain kepercayaan ke? Ini yang terdetik di hati aku saat itu.. Dan kemudian aku bls "Weh,Malaysia pegang Mazhab Syafiee dan mazhab tu x berbeza di setiap ngri.. dh jgn bnyk ckp pergi turun basuh baju.." Hahaha.. Ayat tu keluar sbb aku dh x tau nk ckp ape sbb I'm not good in debating about religion..

Aku nak share story Kisah Junjungan Besar kita.. Betulkan aku kalau aku silap bercerita yehh..

Pada zaman dahulu, tentera2 Rasulullah telah terlepas waktu subuh kerana keletihan selepas berperang.. Sebaik bangun,mereka melihat hari telah terang.. Rasulullah memerintahkan mereka untuk mengambil wudhuk dan bersolat subuh.. Am I right??

Please,do correct me if I'm wrong.. Jadinye,aku rasa jelas di sini,kalau kita terlajak tidur in terms of terlajak yang sebenar-benarnye terlajak.. Bukan terlajak yang pkul 6.30 korg dah bangun tapi korang mamai lps tu tidur balek.. Itu bukan terlajak tp sengaja melajak-lajakkan.. Err.. betul ke tu? Hahaha.. Okey,kalau korang terlajak tidur dan bila bangun tgk jam dh pkul 8,korang kena cepat2 bersihkan diri,amek wudhuk and solat.. Ini yang aku faham.. Betulkan aku kalau aku salah.. Sbb ni soal agama kan.. So,betul atau tidak yg kwn aku ckp tuhh???

As far as I learn and I know, tiada istilah Qada' solat yg kita selalu sebut2 tuhh.. Yang ada hanya ganti.. But,ganti solat tu sama ada Allah terima atau tidak kita tak tau,sbb hukum meninggalkan solat tetap berdosa.. Yang ini Ustaz aku yg ckp masa kitorg berbincang tajuk solat masa form6.. Ada yg ckp kalau Qada' solat tu kita kena selitkan perkataan qada'an dlm niat solat kita,and my Ustaz Ab. Rahim ckp itu salah.. Kita hanya perlu niat solat yg lazim sahaja.. Tadi aku google dkt Halaqah, dalam tu ckp bila kita ganti solat,solat itu perlu di sertai dgn taubat yang sesungguh taubat.. Bukan dah buat solat ganti lps tu esk2 buat lg sbb perbuatan itu seolah-olah mempersendakan Islam dan hukum Islam.. Aku tak dpt nk copy paste cz panjang berjela hujahnye.. Aku ambil yang ringkas je.. Highlight kat situ, Solat yang di sertai dgn taubat yang sesungguh taubat! Bukan korang dh suka2 pergi soping mall, bersoping sakan sampai tak ingat solat lps tu Qada'.. Kalau hari2 asik kerja Qada' solat,jgn tny knp if one day korg jadi KODOK! Opss.. =)

Another thing is solat hujung waktu.. Tak payah tgk jauh-jauh,ambil contoh housemate aku.. Aku ckp ni bukan niat nak mengaibkan sesiapa,tp aku cuma nak ajak korang berfikir.. Housemate aku selalu buat kerja bodoh mcm ni.. Dah azan Maghrib,tp diorg boleh mengadap makanan beramai-ramai.. Ada one day tu,tgh azan nehh, diorg boleh pulak ajak aku turun makan.. Then,aku ckpla " tak solat dulu ke? dh azan tu?" And jawapan diorg.. " Kitorang dah lapar gila tak boleh tahan dah ni.. kitorg makan dulu tau,ko nak solat,solatla.." WHAT THE...!!!! Makan lebih penting dari solat?? Bodo.. Seriously aku blurr masa diorg ckp mcm tu.. Sbb jwpn tu tak terjangkau dek akal aku yang tak berapa nak pandai nehh.. Rasa mcm budak retard pun ada masa dgr jwpn diorg tuhh.. Terkebil-kebil.. Blurr..

Solat hujung waktu tu perkara biasa bg diorg.. Asar masuk 4.45,diorg solat pkul 6.45.. Maghrib masuk pkul 7.30,diorg solat pkul 8.10..Pkul 6.30pg dh bangun,tgk jam tido balek,subuh pkul 7.00.. Aku tak tau dah nak tegur mcm mana.. Sbb awal2 dulu ada jugakla aku menyindir diorg melalui rumate aku.. Aku panggil rumate aku suruh solat and jwpn standard rumate aku nanti or kejap and aku akn balas "Hah!! Nanti dlm kubur malaikat tny knp lambt2kan solat jwb dkt malaikat nanti ke kejap ke.." Kejam tak ayat aku? Huhuhu.. Tapi bila dh lama-lama aku dh penat.. Takkan hari2 nak suruh buat benda yg sama je.. Rumate aku pun dh pandai menjawb kalau aku ckp mcm tu.. dia ckp "Don't give me instruction" Okey then.. Tanggungjawab aku dah lepas.. Aku dh tegur,diorg yang tak nak dengar..

Manusia selalu memandang remeh isu agama kan.. Ya,itu hakikat.. I'm not saying this because I'm good,I'm perfect of whatsoever.. Aku pun kadang2 keluar rumah pakai baju lengan pendek (err.. besar yehh,x ketat..) pakai tudung sbb malas nak tukar baju.. Itu salah,ye aku tau.. Tp aku tetap buat.. See,I'm not that good.. At least I'm trying to be good.. Walaupun aku kadang2 solat ujung2 jugak.. Lg2 kalau zohor.. Azan pkul 1.30,aku tido pkul 1,pkul 3 baru aku bangun.. kdg2 pkul 4.. But, at least aku bukan sengaja dah dengar azan,pergi tido.. Bodo.. Aku punctual orgnye.. Seriously.. Sapa2 yang kenal aku tau aku punctual.. Kalau aku ckp pkul 8,maknanye pkul 8 la aku dtg.. Kalau lambat,aku akn sms bagitau aku lambat.. For me,sebagaimana aku punctual bila berjanji dgn org,mcm tu jugakla aku kena punctual bila mengadap Allah sbb sebelum kita di lahirkan kita jugak ada perjanjian dgn Allah utk menjadi Khalifah yang memakmurkan Bumi Allah Yang Maha Luas ni kan.. Kalau janji dgn manusia tu kita mungkiri dh di kira munafik,apatah lg janji kita dgn Allah kan..

This sort of thing,kdg2 kita tak sedar.. Atau pun kita sedar tp saje buat2 x sedar.. Please.. Jaga solat korang.. Kalau nak tido skalipun,make sure korang dh kunci jam,set alarm lagu yg boleh buat korang tercatuk ats katil bila dgr.. Maksudnye kuatla lagu tu mcm aku selalu buat.. Hahaha.. Dgr je lagu tu terus aku terduduk.. That is better right drpd korg terlajak bangun..

Okeyla,jam dh pkul 3.35 pg.. Aku nak sambung tido.. Insya-Allah tak terlajak.. Sbb aku dh tido nyenyak pkul 9 smpai pkul 1.10 tadi.. Heee.. Wassalam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan