Pages

Selasa, Ogos 09, 2011

Daging Salai.. Tak Jadi.. (+_+)

Assalamualaikum..

9 Ramadhan 1432 Hijrah.

Err.. Dh masuk 10 Ramadhan sebenarnya.. Bulan Islam hari baru masuk pada waktu maghrib kan? Heeee.. Tak apelah..

Well,ini cerita hari ini mengikut kalendar Masihi.. Tapi rasanya dh masuk kategori semalam jugak kot sebab jam Cik Lappy dah pukul 12.. Ehehehe.. Tak apelah.. Menu hari ni,Daging Salai Masak Lemak.. Aku yg request sebenarnya,sbb aku tak pernah makan lauk nihh.. Huhuhu..

Aku request dekat Boss.. Mintak boss masakkan.. Ekekeke.. Tapi,di sebabkan Boss kerja,maka permintaan aku di abaikan begitu sahaja.. Sob.. Sob.. Sob.. Maka,giliran Mama pulaklah yg kena.. Tapi,disebabkan Mama yg kena masak.. Aku terkena balek,akulahh yg kena sala daging tu.. Sadis!!

Tak apelah,nk mkn punya pasal,aku sanggup! YEAH!! Ngeh9.. Siap potong daging.. Maka aktiviti seterusnya..

Idupkan api utk buat bara.. Tapi.. Mama yg buat sebab aku buat sampai mancis abes sekotak,api tak idup2 jugak.. Huhuhu.. Aku mmg failed part2 mcm ni..

Ini dia rupa daging yg di salai.. Bukan salai betul pun.. Mcm daging goreng adalah.. Mama ckp,nk buat daging salai kena ada dapur kayu.. Masa masak nasi tu,letak daging tu atas zink tepi2 api nasi,biar daging tu kering.... Bukan letak dekat api.. Tu baru namanya salai.. Tapi nak buat mcm mana kan.. Balun jela..

Ini rupa daging yg dah separuh masak.. Tugas salai daging is on me sepenuhnya..

Excited menyalai daging,sampai tersalai jari sendiri.. Pergghh!! Perit gilerr.. Ekceli,aku kena ni masa nak matikan bara tu.. Aku simbah aer.. Kelepus! Tibe2 tgn aku rasa perit.. Panas.. Otomatik aku bangun cucuh tgn kt aer.. Sapu colgate..

Tapi.. Bila sapu colgate,jadi maken pedih.. Rasa panas je jari aku nihh.. Then,mama kata kalau panas je mcm tu,kena apila tu.. Hadoii!! Mama suruh sapu minyak gamat.. Aku sapula,smpai sekarang.. Akibatnye,keyboard Cik Lappy aku di penuhi minyak Gamat.. Ekekeke.. Ni pun,pedih tak ilang lagi.. Bila bergesel dgn kaen je pun,perit gilerr rasa.. Huhuhu..

Ini rupa daging yg dah siap di salai.. Ni salah sebenarnya.. Sepatutnya,daging tu kena potong nipis2 then salai.. Sbb nanti lps salai,daging tu akan di tumbuk dgn lesung sampai nipis or mampat.. Tp kira halalla.. Sebelum tumbuk,aku potong dulu nipis2.. Kira jadi jugak tuhh.. Ekekeke..

HAH! Ini rupa daging yang dah di masak lemak.. Ni belum siap.. Aku lupa nk snap gambar yg dah siap.. Ekekeke.. Bila dah masak,kuah lemak tu akan jadi kehitam-hitaman sbb daging tu hitam tp bukan hangus eak.. Heeee.. Tapi sedap tau.. Sedap hingga menjilat jari.. Huhuhu..

THANKS to MY MUM yang masak nihh.. Huhuhu..

Sekarang ni aku tgh mencari ikan terubuk..
Dari mula aku balek cuti,sampai dh nak
habes cuti still tak jumpa2 lagi..
Sedey betul..
(+_+)"

Wassalam..


p/s:Jejak rasul 17 tu.. Jejak Rasul 17 Edisi Legasi Muhammad S.A.W di Eropah Timur.. Bukan Eropah Tengah.. Huhuhu.. Sorry fot that mistake.. PEACE! (^_^)v

Tiada ulasan:

Catat Ulasan