Pages

Jumaat, Jun 17, 2011

Entry Saket Hati...

Assalamualaikum.. Salam Sejahtera.. Salam 1 Malaysia..

Entry kali ni mmg ada kena mengena dgn tajuk.. Korang nampak tak logo kecik warna biru kat tepi blog aku nih? Yg tulis UiTM Puncak Alam blogger tuh.. Yeap,I'm in that.. But aku tak pernah publish link aku kt situ.. Just jadi ahli sahaja.. Cukuplakan.. Blog aku bukan bagus sgt pun.. Okey,that doesn't matter..

The matter is.. Semalam,aku bukak wall FB Puncak Alam Blogger nih and I find a blog yang aku memang tak boley terima statement dia..

dari pengamatan aku...novel melayu semua mengarut...ok sorry...tapi nak cakap jugak...sebab kadang-kadang yang tak logik.... yang penting jadi cerita....

Crap man!!! What the hell she talking about?? Novel Melayu mengarut?? Kalau aku aku dapat budak ni memang aku sekolahkan dia Habes2.. Excuse me miss.. I've read a Malays novel since i was thirteen and I'm already 20 years old now.. That word 'mengarut' tak pernah terlintas pun dalam kepala hotak aku sepanjang aku membaca novel.. I'm keep guessing what kind of novel yg dia baca sampai dia label novel Melayu tu Mengarut?? Yang penting jadi cerita?? Banyk bagus statement kau tu kan.. Cuba kau buat 1 novel lps tu kau hantar utk penerbitan,tgk apa diorang buat dgn manuskrip kau tu? Aku rasa campak kt longkang kot.. Hei! Aku kenal ramai penulis novel dan aku tau hardship diorg nak menggarap 1 cerita tau.. kau ingat lps diorang hantar dekat editor,editor terus cetak ke? Tak bro,manuskrip tu akan diteliti dulu,kalau editor tak approve silap2 kena buat balek manuskrip yang baru tau.. Jgnla ckp kalau kau tak tau effort diorang nak hasilkan sesuatu utk di kongsi dgn semua org..RIDICULOUS!!!

tapi novel nora elena ni aku tak baca, sebab aku stop baca novel cintan cintun ni masa form 3 kot...sebab ? sebab aku rasa bosan...benda sama...kisah sama....ada problem dalam family, aku nak kat ko, ko tamo aku...last-last kawen ngan ko jugak, pastu ada orang ketiga, pastu cinta terhalang....dah memang dapat tahu la, ending dia macam mana....nak-nak, before baca tu, memang aku p baca ending dulu...hahaha.....dah dapat agak dah....

kalau nak baca novel melayu yang logik.....yang best,....yang gempak......aku sarankan kamu bacalah novel dari Ramlee Awang Murshid....ye memang promote pun...sebab sangat suke dia..haha...erk...sorry sorry, kekadang novel dia tak logik gak...tapi kan....novel dia penuh dengan sesuatu.....penuh dengan pengajaran...kalau kamu baca novel bukan sekadar untuk hiburan lah....=p
kekadang tu pandai geram juga bila novel dia sad ending...tapi tu yang bagusnya..sebab ? kehidupan kita ada suka ada duka...tak semestinya apa yang kita nak, itu yang akan kita dapat...macam dalam novel...kalau jalan cerita dia, dia kapel dengan A....jangan la risau, sat g kawin la dia dengan si A tu walaupun apa halangan sekalipun....erm...

Ni lagi statement tak boleh bla dia... Aku tak taula novel zaman bila dia baca sbb aku rasa novel2 yang aku beli semuanya berbeza.. Dia sokong RAM.. Sebelum tu aku mintak maaf pada peminat RAM.. Pada aku RAM punya novel out of my box.. Novel trilogi dia yang tak berkesudahan tu,first novel dia yg 'Bagaikan Puteri' tu aku dah tak boleh ngam dah..

But,aku tak adala nak label semua novel Melayu tu mengarut.. Cut the crap man! Grow up will you? Kalau novel Melayu mengarut,habes tu novel mat salih yang banyak sangat aksi lucah tu kau sukalah,bagus sgtlah??

Tahun berapa last kau baca novel? Sekarang ni dah banyak kot novel-novel Melayu yang berkualiti.. Kau pernah baca Novel Islamik PTS Litera? Pernah baca novel Wasilah Cinta Weera? Pernah kau baca novel-novel Nur Alaf21? Mesti tak pernah kan? Kalau pernah kau takkan keluarkan statement macam nih..

Come onla.. Sekarang ni dah mcm2 jenis novel dan genre ada.. Kalau kau hanya baca novel cinta,cinta,dan cinta memangla kau akan rasa jalan cerita yg sama.. Cuba pelbagaikan pembacaan ko tuh..Open mindedla sikit.. Sokong orang Melayu.. Kalau org Melayu sendiri kata novel Melayu mengarut mcm mana org yg bukan Melayu nak baca novel Melayu? Lagi 1, sebelum kau beli novel tu kau baca sinopsis tak? Mestila bacakan? Kalau dah tau jalan ceritanya sama je,kau tak payahla beli.. Belila yang jalan cerita laen skit.. Hidup ni kena banyak pilihan dan pandai memilih.. Jgn stick dekat benda yg sama jerk!!! Haruslah bosan hidup kau nanti!!

One question utk kau.. kau baca novel utk mengisi masa lapang ke or lepas baca kau berangan bukan2? Kalau lepas baca kau berangan bukan2 memang aku tak heranlah kau keluar statement mcm tuh.. Baca novel hayati isinya,dan jadikan pengajaran.. Bukan berangan bukan-bukan nak pakwe ensem mcm dalam novel tula,apela.. Baek tak payah baca mcm tuhh.. Huh!!

Ya,aku tau tu blog kau,dan kau boleh ckp apa yang kau suka.. Tapi bila kau label semua novel Melayu tu mengarut kau tak rasa ke kau dah menyinggung perasaan para penulis novel kat Malaysia nih.. Aku tak suka novel RAM tapi aku tak pernah ckp novel dia mengarut.. Aku cuma ckp novel dia out of my box.. Aku rasa bahasa mcm tu LEBIH SOPAN utk kau guna rather you used that word MENGARUT! Betterlah utk kau baca blog2 penulis novel dekat Malaysia so that kau tau usaha diorang nak menghasilkan sesuatu karya..

Mungkin sebab hati kami jantan, jadi apabila drama bertajuk ayu-ayu macam Nora Elena ni, kurang sikit nak follow. Namun, fenomena Nora Elena seakan sebati dengan wanita-wanita yang mengimpikan suami romantik seperti Seth Tan (lakonan Aaron Aziz), yang berkemungkinan besar kurang mendapat kasih sayang daripada suami sendiri. LOL!

Seorang blogger, Farihin Jasmi memberikan pendapat yang menarik mengenai Nora Elena yang akan berakhir, hari ini. Menurutnya, ada kejutan yang dilakukan oleh pihak produksi dengan menukar ending cerita Nora Elena untuk memberikan impak yang lebih mendalam kepada rakyat Malaysia! Biar kasi leleh air mata! Pendek kata, Nora Elena akan mati di akhir cerita!

Persoalannya, bagaimanakah Nora Elena akan mati? Farihan Jasmi mengeluarkan beberapa teori yang boleh diterima akal :
  1. Nora Elena dibunuh dengan kejam oleh Yvone yang berkomplot dengan suami si Nilawati, Khairul si kaki pukul.
  2. Eid kembali ke tanah air untuk membalas dendam kesumat dengan menembak Seth Tan. Malangnya, Nora Elena yang terkena peluru tersebut ketika cuba menyelamatkan suaminya, tragis sungguh!
  3. Nora Elena meninggal dunia kerana ketika melahirkan anaknya dan Seth Tan memberikan nama anaknya juga Nora Elena untuk memperingati isterinya yang tercinta. Akhirnya, Seth Tan bahagia dengan Nora Elena, iaitu anaknya buat selamanya.
Yang pasti, ending Nora Elena tidak akan sama dengan jalan cerita di novel untuk memberikan tahap saspen tertinggi kepada penonton setia.

utk bacaan penuh sila ke sini.. Ini blog ke2 yg buat aku naek hangen..

I don't know where did she the idea from.. Kalau dia tak layan cerita Nora Elena tu sudahla.. Aku tak tau mana dia dapat maklumat sebab aku yang ada link dgn penulis novel tu sendiri and link ke media prima pun tak tau pasal nih.. Tapi kalau jalan ceritanya laen pun tak apalah.. Apa masalahnya? Sebab cerita Nora Elena tu ADAPTASI LONGGAR novel Kasih Yang Suci tu.. Highlight di situ ADAPTASI LONGGAR okey.. Maknanya,tak kesahla kalau ending dia tak sama pun.. Bukan dia adaptasi sepenuhnya pun.. Faham tak maksud adaptasi longgar tuhh? Huh!!

Okey,cukup muka aku bekerut hari ni.. Saket hati yang amat.. Huhuhu.. Cepat tua aku mcm nih.. Okeyla,penat dah aku menaip,jumpa lg dalam entry akan datang dgn mood yang lebih ceria.. okey,wassalam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan