Pages

Sabtu, April 09, 2011

Talam 2 Muka or Talam Bermuka-muka?

Assalamualaikum...

Hai Guys! Jam sekarang dah pukul 4.43 pagi.. Dah nak masuk Subuh di Puncak Alam.. Dan aku masih berjaga.. Lepas balek dr shooting (kononnye) drama mandarin yang tak menjadi .. Huhuhu.. Badan rasa penat tapi mata tak nak lelap.. Aku pun x faham..

Attitude and personality are two different things...
My personality stays within me wherever I am.
My attitude depends on the people in front of me.
(quoted from someone)

Hmm.. This quote.. I get it from my cousin.. Faiq Izzat Amir yang rajin layan aku meroyan kat Facebook.. Thanks Ancik.. Aku tertarik dengan quote ni.. Kenapa? Cuba baca betol2.. My attitude depends on the people in front of me.. Meaning to say,karakter kita berubah-ubah mengikut situasi... In other words lebih kurang mcm talam 2 muka jugakla or talam bermuka-muka.. Which one you prefer?

Well,aku sgt bersetuju dengan that phrase.. Sebab for almost 21 years in life,aku banyak kali jumpa orang macam ni.. Dengan orang ni cakap macam ni,nanti dgn org tu ckp laen pulak.. In others words bermuka-muka.. Well,bukanlah nak kata aku ni baek sgt.. Tidak! Aku pun sometime have to be like this in order to find the truth.. Highlight di situ utk mencari kebenaran.. Sebab aku tak suka mendengar cerita dari 1 pihak sahaja.. Aku akan dgr cerita dr 2 belah pihak and buat penilaian.. Bila dah begini,of course lah aku kena buat baek dgn ke2-2 belah pihak kan? So,my attitude depends on the situationslah.. Bila dgn org ni aku dgr and komen.. Bila dgn org tu pulak aku dgr jugak and komen.. Adakah ini di katakan talam 2 muka? If yes,it's okey then.. As long as aku melakukannya bukan dgn tujuan kejahatan..

Kenapa aku ckp mcm ni? Sebab aku jumpa org yang jenis talam 2 muka ni but aku tak tau ape tujuan dia.. Dgn aku dia ckp laen,but bila dgn org laen dia burukkan aku plak.. Hah! yg ini baru betol Talam 2 muka.. Korang nak kata aku jahat? Whatever! But,aku dh banyak kali kena macam ni.. Aku tak pasti ape niat dia,but maybe.. Maybelakan,tujuan dia nak aku bergaduh kot ngn kwn2 laen.. Kalo tak pun,nk buat kwn2 bagi pandangan sinis kt aku.. Cut the crap man!!! Dah besar kot.. Zaman talam2 ni aku rasa masa kecik2 fikiran tak matang je.. Ape kes kau nk jadi talam 2 muka dgn aku.. Dgn budak tu aku ckp mcm ni,mcm ni.. Dgn aku ko ckp plak budak tu mcm ni,mcm ni.. Apa tujuan kau sebenarnye? Apa yg kau nak? Perhatian? Supaya semua pandang kau tu mcm baek sgtla,and aku plak budak jahat yg suka buat hal dgn kau.. What the hell man?!!

Then,bila the truth is unveiled kau tolak plak kesalahan kau tu kt org laen.. Huh! Hebat betul org mcm ni kan? Sgt2 hebat!! Aku memang salute,bagi tabik spring kaw-kaw punyalah kt org mcm nih! Dahla buat salah,lepas tu boleh pulak kuis salah dia tu kt org laen! Gua memang salutela kt lu bhaii!! Dan aku pulak.. Manusia yg dah biasa berhadapan dgn manusia2 sampah begini.. Udah tak kose dah nak melayan.. Lantaq pila kt hang labu.. As long as aku tau apa yg aku buat tu tak salah tu dah cukup.. Kau nak cakap ape cakap la aku tak heran derr dan aku takkan sesekali nk membela diri.. Nak membetulkan fakta yang dah kau pesongkan itu kecuali sekiranya aku rasa cerita talam kau tu boleh buat aku rasa nak melempang kau laju2 kasi lebam muka cantek kau tuh!!!

Pada aku tak salah kalau kita nak jadi talam 2 muka nih.. Ops! Okey,jgn melenting dulu.. Ayat aku belum abes.. Jadi talam 2 muka utk kebaikan.. Contoh.. Nak menjaga keamanan sejagat.. Nak mengelak berlaku perselisihan faham antara rakan,mengelak dr tersebarnya fitnah.. See.. Kadang2 tak semua perkataan yg jahat membawa maksud jahat.. Yang penting adalah intipatinya,ataupun tujuan kita.. Aku juga selalu jadi talam 2 muka,dgn niat tak nak berlaku fitnah and tak nak jugak berlaku pergaduhan sesama rakan.. Aku boleh dgr semua bercerita,tak kira musuh atau kawan.. dan dari situ aku mengutip pengalaman dan pengajaran.. Pernah dgr tak pepatah kata 'Kalau kita nak tahu kelemahan diri kita,bertanyalah kepada musuh kita..' bagi siapa2 yg faham kata2 ni it's done for them then.. But,for those yg masih dlm kegelapan,it's time for you to muhasabah diri..

Ya,sikap kita bergantung dgn siapa kita berhadapan.. Sama ada sahabat, teman, keluarga, suami atau siapa sahaja.. Sikap kita akan berubah-ubah.. Sentiasa berubah-ubah.. So,adakah ini yang dikatakan talam 2 muka? or ini hanya talam bermuka-muka? I don't think this is related.. Huhuhu.. Wassalam..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan